BIOS - MyJurnal

Post Top Ad

Responsive Ads Here
BIOS

BIOS

Share This
Apa itu BIOS
Sejarah Bios

Istilah BIOS pertama kali muncul dalam system operasi CP/M,yang merupakan sebahagian dari CP/M yang dimuat pada proses booting bermula yang berhadapan secara langsung dengan peranti keras (beberapa mesin yang menjalankan CP/M mempunyai pemuat boot yang mudah dalam ROM). Kebanyakan versi DOS mempunyai sebuah fail yang dipanggil “IBMBIO.COM” (IBM PC –DOS) atau “IO.SYS” (MS-DOS) yang berfungsi sama seperti halnya CP/M cakera BIOS . Kata BIOS juga boleh diertikan sebagai “kehidupan” dalam tulisan Yunani.


Fungsi BIOS
BIOS mempunyai beberapa fungsi, tetapi fungsi utamanya adalah untuk memuatkan system operasi. BIOS menyediakan arahan pertam kepada mikropemproses untuk mengaktifkan computer, fungsi lain dari BIOS adalah kenal pasti peranti input dan output yang disambung atau dipasang pada komputer, sesuai dengan fungsi dan peranan peranti input dan output yang disambung atau dipasang pada computer agar bekerja sesuai dengan fungsi dan peranannya. Mengurus beberapa konfigurasi asas dalam computer ( tarikh, masa, konfigurasi media penyimpanan,konfigurasi proses booting, prestasi, serta  kestabilan computer)


Booting BIOS
Bios menjalankan flash memory di atas kapal apabila computer dihidupkan dan dia akan menginitialisasikan chipset dan juga subsistem dari memori. Seterusnya dia akan mendekompres dirinya sendiri dari flash memory tadi untuk kemudian menuju ke memori utama dan mula dilaksanakandari sana.Kod PC bios biasanya juga mengandungi semacam diagnosis untuk memastikan keadaan dari komponen perkakasan yang sifatnya penting, seperti misalnya papan kekunci, pemacu keras, pemacu cakera, I/O ports dan sebagainya.BIOS memastikan sama ada alat-alat tersebut boleh berfungsi dengan baik dan diinisialisasi dengan benar. Hampir semua implemantasi BIOS boleh melaksanakan satu prorgaram persidiaan melalui CMOS memory. Memori ini menympan konfigurasi yang boleh diatur oleh user seperti (masa, tarikh dan juga maklumat terperinci mengenai hard disk dan sebagainya).Ia juga boleh diakses oleh BIOS.Pada pelaksanaan BIOS yang moden,  seseorang boleh memilih apa yang di booting pertama kali seperti CD,hard disk, pemacu cakera  flash key drive  dan sebagainya.Ini sangat berguna ketika anda ingin memasang suatu system operasi atau juga melakukan boot dari CD-ROM.Bahkan anda juga boleh melakukan booting dari media USB.Beberapa system BIOS membolehkan user memilih system operasi yang ingin di load(misaknya load OS lain dari hard disk yang berbeza dalam satu PC), walaupun cara ini sekarang lebih sering dihandle oleh fasa berikutnya atau yang sering dikenal dengan tool boot loader.


KOMPONEN BIOS
Dalam Bios, terdapat komponen-komponen:
Prorgram Bios Setup yang membolehkan pengguna untuk mengubah konfigurasi(jenis harddisk, disk drive, mengatur jumlah kuasa, pemprosesan computer) yang bersesuaian dengan computer.
BIOS menyembunyikan arahan-arahan cara mengatur perkakasan yang cukup sukar apabila dilakukan secara langsung.
Driver untuk perkakasan, seperti video adapter, perkakasan input, processor, dan beberapa perkakasan lain untuk sisitem opr=erasi 16-bit (dalam hal ini adalah keluarga DOS).
Prorgram BOOSTRAPPER utama yang membolehkan computer dapat melakukan proses booting ke dalam system operasi yang terpasang.






Kod Beep AWARD BIOS

No Simtom Pesan/Peringatan Kesalahan
1 1 beep pendek PC dalam keadaan baik
2 1 beep panjang Masalah pada RAM
3 1 beep panjang 2 Kerosakan di slot DRAM parity
4 1 beep panjang 3 beep Kerosakan di bahagian VGA.
5 BEEP TERUS MENERUS Kerosakan di slot memori atau memori video


















No comments:

Post a Comment

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Pages